Bussförarens sanningschock

cropped-to-hell.jpgNär du börjar som bussförare är ditt liv slut.  När du inte är vaken och kör måste du sova. Du måste upp i ottan eller lägga dig mitt i natten. Du får inte ens lukta på ett glas vin. Du kan inte skjuta på arbetstiderna 5 minuter hit eller dit. Är det 05.32 så är det 05.32. Är du inte medfött punktlig eller har problem att stiga upp när klockan ringer bör du söka jobb som dödgrävare i stället. Din fru/make kommer att lämna dig för ni är aldrig hemma samtidigt. Man ser bara spåren efter dig och vad ska man med en sådan till?

Bussföraryrket är stillasittande och KAN innebära kraftig övervikt. Du får inte äta pizza, kebab eller andra godsaker. Morötter, kli och vatten är det som gäller. Men om har tur får du flera gånger om dagen ränna runt på den jättestora parkeringen och leta efter bussen du ska köra till Åkersberga för 2 sekunder sedan. På så sätt håller man kilona i schack! Och bidrar till Kardiologins framsteg, som forskningsobjekt.

Fordonet man kör är tungt och stort och går egentligen inte att svänga med. Det är som humlan som inte kan flyga. Det bullrar och skramlar så du får tinnitus och migrän samtidigt. Dessutom får du njursvikt av alla gropar någon har byggt i vägen (särskilt i Djursholm, Sveriges Somalia). Trottoarkanterna är ett kapitel för sig, för att inte nämna de miljoner vägskyltar placerade i betongblock som någon busshatare på kommunen ställt ut så att man inte ska kunna komma fram.

Om det regnar, regnar det in i fordonet. Om det inte regnar blir du stekt eftersom AC:n inte fungerar. Och om AC:n otroligt nog fungerar kan du säga ajöss till din frisyr, framför allt i de så kallade VDL-vagnarna från Holland (VDL= Vart Drog Lockarna?).
På vintern finns ingen värme alls så det är bra om du redan hemma sveper in dig i exempelvis mineralull. Vinteruniformen är i nylon och fungerar endast hjälpligt mot mjäll.

Uniformen är fullkomligt könsneutral och uppmuntrar ej till sexuella trakasserier från något håll. Ibland kan det vara svårt att se vad som är bak och fram på en förare, men det spelar ingen roll så länge du håller tiden.

Du måste vara ständigt koncentrerad, annars händer det olyckor. Vägarbeten i varje hörn, bilköer, psykotiska cyklister, bittra hantverkare som gömmer sig bakom en tumstock, detta är sådant du måste tampas med varje dag. Och så ska du vara trevlig mot alla jobbiga typer som kliver på och vill åka med. Om det inte vore för dem skulle allt vara så mycket lättare.

Lönen då? Många förare tar på sig så kallat ”gnet” trots att de redan jobbar heltid och är däckade. Enklast vore väl att bo på bussen, då skulle man spara både tid och pengar.

 

Men det är ett underbart yrke trots allt. Man får gratis kaffe!

 

57 reaktion på “Bussförarens sanningschock

      1. Annette Ali

        Hur ska man tackla vardagsproblemen om man inte dricker kaffe?
        Roade mig gott åt det skrivna, har själv bara kört 11 månader.

        Svara
  1. Skutte

    Du borde verkligen byta arbete! Att påstå det du gör är dessutom löjeväckande! Bra försök till humor, dåligt försök till kritik mot yrket.

    Svara
    1. admin Inläggsförfattare

      Bäste Skutte, tack för din synpunkt. Jag har redan bytt jobb. Från formgivande originalare till Bussförare. Det här var egentligen inte kritik utan snarare en sammanfattning av saker jag hört och själv upplevt. Jag är stolt över mitt yrke och det men det hindrar inte att man får skoja om det. (Eller försöka skoja om det)

      Svara
      1. Anki Andersson

        Hej.
        Jag är själv busschaufför och har varit det sedan -86. Jag tyckte det var lite roligt att läsa det du skrev. Det var inte att förlöjliga yrket utan stämmer bra. Men för det kan man ju älska sitt yrke.
        Det finns folk som ska klaga på allt. Varför läsa överhuvudtaget om man inte gillar det som skrivs.
        Tänker själv kopiera det.

        Svara
      2. Michael A

        Sen kommentar. Men se där! Jag är informatör/grafisk formgivare och håller just nu på att sadla om till bussförare….;-) Alldeles frivilligt.

        Svara
    2. Louise Pagden

      Hej Skutte.. tyvärr har du fel.. skribenten har en stor portion humor, och det ligger mkt i det han / eller hon skriver.
      Det säger jag efter 33 år i yrket varav 17 som egen ft med egna bussar och anställda. Den här typen av humor är ett bra sätt att tackla vardagen..

      Svara
    1. admin Inläggsförfattare

      Alla arbeten har sina nackdelar, jag slutade på mitt förra då det bara gick utför och jag inte drog jämnt med Tjefen. i dag skiner solen och det är bra!

      Svara
  2. Jan-Erik Lindblom

    När det två olika saker detta med att tycka om sitt jobb och allt annat.
    Jo visst är det kul att köra buss!
    Men som sagt, arbetstider, ramtider ,arbetsgivarna mm är en annan allvarlig sak, visst kan du jobba och gneta, köra dåligt underhållna bussar! Ojämna arbetstider som är bevisat inte bra för kroppen! Ja mycket! Så frågan är ÄR DU EN SOM BARA JOBBAR UTAN ATT STÄLLA KRAV eller KÄMPAR DU FÖR ATT FÅ ARBETA FÖR ATT LEVA????

    Svara
    1. admin Inläggsförfattare

      Hej Jan!
      Det är klart att jag säger till när det inte fungerar som det ska. Arbetstiderna kan jag inte påverka. Eller jo, jag gick över till timanställning för schemat fungerade inte med verkligheten. Men det gäller ju bara mig.
      Jag kör inte helruttna bussar längre, det gjorde jag förut för det fanns inget annat att välja på. Vi hade nämligen världens sämsta bussflotta hos förra arbetsgivaren, de struntade i att laga och underhålla bussarna eftersom de hade förlorat sitt avtal. Nu är det mycket bättre.
      Men du ska veta att jag har flera järn i elden förutom detta . Hade inte alls tänkt bli bussförare men när det var ett faktum insåg jag att jag verkligen gillade jobbet. Trots dess brister…

      A

      Svara
  3. Rose-Marie Stengarn

    Ha ha ha…..
    Är en nybliven busschaufför och tycker det är riktigt kul. Alla yrken har ju sina nackdelar. Innan så körde jag taxi i 20 år. Skrattade gott när jag läste vad du skrev. Lite sanning ligger det i det ! :-) !

    Svara
  4. Maarit Sörqvist

    Ja, vad ska man säga. Världens bästa jobb, konstiga arbetstider. 04.00 till 28.00 men jag vill inte byta med någon. 😀

    Svara
  5. Anders "Baloo" Borgström

    Gratis kaffe? Gratis slaskvatten är väl närmare sanningen!
    Men annars stämmer det riktigt bra!
    Jobbat som chaffis sedan 1989 och älskar det!

    Svara
  6. Stefan Andersson

    Härlig beskrivning av yrket!! Grattis! Trivs också med jobbet som bussförare men så kör jag ju på Sveriges ”framsida”. 😉

    Svara
  7. Louise Pagden

    Så sant.. så sant, men de flesta av oss har en skruv lös eftersom vi trots allt håller på, själv kan jag inte tänka mig ngt annat. Det som retar mig är när branschens regelverksbyråkrater skall försöka locka ungdomar att satsa på yrket under devisen ” serviceyrke med omväxlande arbetstider, som är fritt och utvecklande..” Sanningen är ju den, att det finns ingen förarbrist, branschen svämmar över av timanställda som emellanåt utnyttjas till bristningsgränsen ( semtider ) för att därefter få hanka sig fram på strötimmar varvat med allt eller inget. Inget schema, sämre villkor och större otrygghet. Vad serviceyrke betr, så är sanningen den att en riktig servicemänniska enbart blir frustrerad, då större delen av klientelet inte skulle känna igen god service om så skrev det i pannan på dem. Fritt..nja, finns det något yrke omgärdat med så mycket regler ? Bevakad hela tiden
    De omväxlande arbetstiderna.. är i själva verket delade skift som innebär start mellan 3 och 6 och hemma mellan 18.30-20!
    För dem som har tänkt sig en barnaskara bör tänka sig för, man går upp innan de vaknar, är ev hemma när de är i skolan, och kommer hem när de lagt sig. Man kan heller inte själv åka kollektivt, då man är antingen först ut.. eller sist in. För den som saknar förmåga att sova mitt på dagen och inte bor i närheten av jobbet, blir det långa dagar, lite sömn och höga reskostnader.
    Utvecklande.. nja efter 8 år i yrket så är det stopp lönemässigt, dessutom.. för den som är skötsam, vitesfri, proper, och sällan gör fadäser, så har denne lika mkt bet som den som är motsatsen om de har lika många år i yrket..
    Men skojigt kan det vara, och arbetskamraterna betyder mkt..

    Svara
  8. Jonny Andersson

    Håller helt med i Louise Pagdens kommentar. Skulle ALDRIG rekommendera någon att börja köra buss, annat än som extraknäck på timme. Sanningen när man tittar i depåerna är att flertalet av oss, även om undantag finns, inte valt bussbranschen som ett förstahandsval. Tvärtom svämmar det över av nästan-pensionärer på sista anhalten innan pension, vanliga pensionärer och vi som saknar utbildning som kvalificerar oss för ”riktiga” arbeten…

    Svara
    1. admin Inläggsförfattare

      Heltidsanställning är tufft och osäker timanställning inte heller så kul. Vet inte riktigt vilket ben man ska stå på!

      Svara
  9. Ingalill

    Håller med till 100%
    Kört buss sedan 1985 och tänker inte kliva av än!
    Enbart delade turer med ”direktörslunch” varje dag.
    Gratis kaffe och inte minst naturupplevelser på betald arbetstid.
    Älskar mitt jobb. Skulle aldrig stå ut med ett industrijobb 7- 16, eller på sjukhuset, i en affär eller ett kontor…. och inte ha en aning om solen skiner eller det regnar ute…..!

    Svara
    1. admin Inläggsförfattare

      Nja på Arriva i Täby fick vi faktiskt inte det utan tvungna att betala – såvida det inte rörde sig om schemalagd avlösning.

      Svara
  10. Bosse Andersson

    Jag kände efter drygt 39 års tjänst i kollektivtrafiken att det fanns en gräns för vad jag orkar med,första 20 åren heltid och sedan som timmis,under dessa år har jag bara sett spiralen gå nedåt hela tiden,status och lön har släpat efter,körtider skall vi inte tala om.Det som höll mig kvar var arbetskamraterna och det faktum att jag är(var)en trygghetsnarkoman,men nu är det slut med busskörande inom kollektivtrafiken,bara turistbusskörande framöver.Kul skrivet inlägg kände igen allt och en del som var oskrivet

    Svara
    1. admin Inläggsförfattare

      Ja det är tufft med heltid. Dock enorm skillnad på att jobba för en av de stora drakarna mot ett mindre bolag. Tyvärr har jag inget lokalsinne och därmed ingen turistbusskörning!

      Svara
  11. Lars Karlsson

    Förr hade man fördelar för att kompensera det negativa. Idag finns inte det och därmed inget jobb för de som har familj eller för de som vill ha ett socialt liv.

    Svara
    1. Per-Olof Ellnefors

      I yrkeslivet slutfas som bussförare efter 39 år och 3 månader så är denna beskrivning välbekant. Jag kommer att erinra mig ett minne från Djursholm.. Jag tog mig en tupplur utanför en fastighet vid DJ.Ösby stn. Behövde 30 minuter sömn en tidig sommarmorgon. Jag falskskyltade bussen med ett linjenummer som inte fanns medveten om hur folk tänker. Efter pausen for jag iväg med vagnen till startpunkten och ny linje. Senare på Råstadepån hörde jag trafiklederna diskutera mysteriet. Jag teg och tänkte; Kan inte folk dölja sin kamp om sitt lite bättre. Jag hade inte tänkt att bo granne med käringen som ringde och klagade, bara vila litet.

      Svara
      1. admin Inläggsförfattare

        Folk har verkligen alldeles för litet att oroa sig för! Och att göra, se det som att du förgyllde hennes dag så att hon fick en orsak att klaga!:)

        Svara
    2. admin Inläggsförfattare

      Tack! skrev detta som relativt ny bussförare i Täby, det var verkligen så. Minns fladdret i håret på VDL-bussarna när AC:n satte igång, helt sjukt

      Svara
  12. Karl-Ove Larsen

    Ler så jag nästan trillar av stolen!! :) I Ed har vi det gött: Nya bussar sedan 2 år tillbaka (Volvo), med stort sett fungerande AC och värmare. Vi kör för de mesta Express mellan Ed-Vänersborg, och avverkar en vanlig arbetsdag på ca 8 timmar. Om bussen t.ex går från Ed 08:33, så är passet färdigt ca kl. 16:15. På denna tiden kör vi på fina, raka vägar i 80 Km/t. Naturligtvis jobbar vi helg ibland, samt att vi har vissa pass som är lite längre ibland. Men jag tror vi måste vara någon av dom i Sverige som har de bäst i detta härliga yrket :)

    Svara
    1. admin Inläggsförfattare

      Nu blir jag nästan grön av avund, kanske borde man flytta söderut och köra där i stället? Men jag är lite rädd för spårvagnarna!

      Svara
    1. admin Inläggsförfattare

      Det är det säkert! Jag skulle dock aldrig kunna köra lastbil pga bristande orienteringsförmåga :) Och så är jag kass på att backa!

      Svara

Kommentera